dilluns, 25 de novembre del 2013

AUSIÀS MARCH


Ja sé que vaig una mica enrederida quan a blogs, però ja torno a ser aquí!!! i amb ganes de fer coses.
Volia començar on ho vaig deixar el curs passat, amb les entrevistes, però permeteu-me aquesta llicència d'encetar el blog, aquest nou curs, amb un treball sobre el poema "Veles e Vents" d'Ausiàs March que tant bé ens sap transmetre el meu "estimat" Raimon.
Aquest any estic fent Literatura i quan hem treballat Ausiàs March no me n'he pogut estar.
"Veles e Vents" ens explica la història d'un amor. L'autor fa el viatge des d'Itàlia fins a València, un viatge on van sorgint situacions greus i perilloses. Per aquest motiu demana ajuda als vents, perquè el portin fins a terra per poder retrobar-se amb la seva estimada. Ell, però, no sap si el seu amor és correspost.

Joan Fuster en fa una transcripció en català actual:

Veles e vents compliran els meus desigs
fent camins perillosos per la mar.
Veig armar-se contra ells el Mestral i el Ponent;
el Xaloc i el llevant, en canvi, els deuen ajudar
amb llurs amics el Gregal i el Migjorn,
pregant humilment al vent de Tramuntana
que els siga parcial en el seu buf
i que tots cinc aconseguisquen el meu retorn.


Bullirà el mar com la cassola en forn,
mudant color i l'estat natural,
i mostrarà odiar tota cosa
que sobre ell s'ature per un moment;
els peixos grans i els petits correran a salvar-se
i cercaran amagatalls secrets:
fugit del mar, on han nascut i s'han criat,
saltaran a terra com a gran remei.

Amor, sent de vós més que no en sé,
i d'això me'n romandrà la part pitjor;
de vós sap aquell qui sense vós està.
Us compararé al joc de daus

Jo tem la mort per no absentar-me de vós,
perquè Amor és anihilat per la mort;
però no crec que el meu voler superat
puga ésser per tal separació.
Estic recelós que el vostre poc voler,
quan jo muira, no em deixe en oblit;
només aquest pensament em lleva delit del món
-car, vivint nosaltres, no crec que això puga esdevenir-:

que després de la meua mort, perdeu el vostre poder d'amar
i es convertisca tot seguit en ira
i, jo forçat a eixir d'aquest món,
tot el meu mal siga solament no veure-us!

Amor, sent de vós més que no en sé,
i d'això me'n romandrà la part pitjor;
de vós sap aquell qui sense vós està.
Us compararé al joc de daus



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada